نکاتی چند در مورد تغذیه در کوهستان چاپ
مطالب آموزشی - تغذیه
پنجشنبه, 30 اردیبهشت 1389 ساعت 16:40

 جمع آوری: اعظم مرادی 

l به دلیل عدم تطبیق سیستم گوارشی و بهداشت به غذاهای محلی اعتماد نکنید.

 lاجتماع میکروبی و بیماری های گوارشی منطقه مورد نظر را بررسی کنید.

l از مدتی پیش از سفر اجازه ندهید بدن شما دچار کمبود مایعات شود.

l از مایعات متنوع به هر شکلی مکرراً استفاده کنید. حتی اگر مرکز تشنگی در مغز در اثر بیماری ارتفاع یا هر علت دیگری از کار بیفتد و در نتیجه احساس تشنگی نکنید.

l شصت و پنج درصد ازرژیم غذایی در کوهستان باید مواد قندی باشد.

l ویتامین ها را چه به صورت میوه های خشک و چه به صورت مولتی ویتامین تامین کنید. همراه داشتن مواد اسیدی مانند لیمو ترش، زرد آلو و ترشی ها ضروری است، چون در بهبود سیستم تنفسی موثر است.

l نمک کافی مصرف کنید، چون احتمال تعادل الکترونیکی می کند و از گرفتگی عضلات و خستگی جلوگیری می کند. پودرهای او.آر.اس بهترین ترکیب نمکی به شمار می آیند.

l صبحانه از مهمترین بخش های تغذیه روزانه در کوهستان است. برای آن وقت کافی بگذارید، چون سبب ثابت نگه داشتن قند خون می شود.

l مصرف سوپ به خصوص در شب مفید بوده و از اسپاسم جلوگیری می کند و در تامین مایعات و حفظ گرمای بدن مؤثر است و حتماً روزی یک بار آن رابه عنوان غذای کمکی در نظر بگیرید.

l یبوست در ارتفاع بسیار شایع است. با استفاده از غذاهای ملین و میوه جات پُر فایبر از بروز آن جلوگیری کنید.

l از مصرف قهوه، الکل و چای سبز در ارتفاع پرهیز کنید.

l آب کمپوت، به دلیل افزودنی ها و قند اضافی در آن ترشح اسید معده را تحریک می کند. بهتر است آن را رقیق کنید تا مانع ترش کردن وسوزش سر دل نشود.

l سعی کنید از آب میوه های تازه و یا بسته بندی شده که غنی تر از شکر است، استفاده کنید.

l پروتئین های حیوانی مانند: گوشت، مرغ و ماهی را همواره با پروتئین های گیاهی مصرف کنید.

l از نوشیدنی های محلی که به صورت باز و غیر بهداشتی عرضه می گردد پرهیز کنید.

l سعی کنید هر دو ساعت از مواد قندی و مایعات استفاده کنید.

l پختن برنج در ارتفاعات بالا بسیار مشکل است. چون آب دیر جوش می آید و از طرفی در دمای پایین تر از 100 درجه سانتی گراد به جوش می آید. حتی المقدور از برنج های آماده طبخ استفاده کنید.