دریاچه شورمست چاپ

سرپرست: رؤیا اجاقلو

گزارش نویس: حمید قاسمی زاده

تاریخ اجراء: 14و 15مردادماه 89

منطقه اجرا: استان مازندران، شهرستان سوادکوه.

وسیله نقلیه : مینی بوس

شرح منطقه:

دریاچه شورمست، تنها دریاچه طبیعی شهرستان سواد کوه که وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع و عمق آن ۵ متر است. این دریاچه، در ۶ کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده‌است. منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته ‌است. در حال حاضر همواره مسافران، طبیعت گردان و ماهیگیران زیادی از این دریاچه بهره‌برداری می‌کنند.

بررسی موقعیت از نظر گردشگری:

در اطراف و اکناف این دریاچه، تاسیسات عظیم استخراج زغال سنگ، پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، امامزاده شابالوفلورد، امامزاده سامولا ارفع‌ده، کوههای صخره‌ای خروا و نروا و بسیاری از مکانها و چشم اندازهای زیبای طبیعی کنارهم گرد آمده‌اند تا بتوانند تمامی خواسته‌های علاقه‌مندان و بازدید کنندگان را برآورده سازند و ساعتها و روزها علاقه‌مندان به طبیعت، هنر، تاریخ، صنعت، ورزش و غیره... را به بهترین نحو پر نماید.

توضیح برنامه:

روز اول:

زمان حرکت به مقصد دریاچه شورمست، پنجشنبه ساعت 7 صبح از ابتدای خاکفرج بود، که به دلیل تأخیر یکی دو نفر از افراد با 15 دقیقه تأخیر شروع شد.

پس از گذشتن از تهران و بومهن، بچه ها تصمیم گرفتن که صبحانه بخوریم در ساعت 10:45 صبحانه را در کنار پمپ بنزینی که در مسیر راه بود به پا کردیم که 45 دقیقه به طول انجامید.

پس از گذر از فیروزکوه هر چه به جلوتر می رفتیم اطراف جاده زیبایی دو چندان پیدا می کرد، در طی مسیر چیزی که نظر ما را به خودش جلب کرد پل ورسک در کیلومتر 250 کیلومتری تهران بود که شگفتی بی نظیری داشت، ورسک از شاهکارهای شرکت مهندسی دانمارکی به شمار می آید و در ساخت آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است، این پل در جنگ جهانی دوم پل پیروزی نامیده می شد.

در ساعت 14:30 دقیقه به دو راهی میرسیم که یکی مسیر به سمت قائم شهر و دیگری به دریاچه شورمست میرفت که جاده خاکی ما را راهی دریاچه می کرد. بعد از گذر کوتاهی در جاده خاکی به پیشنهاد سرپرست محترم به همراه تعدادی از بچه ها که مجموعاً 5 نفر بودیم تصمیم گرفتیم بقیه مسیر را پیاده تا دریاچه طی کنیم. در مسیر جاده و پا کوب راه را به خوبی به ما نشان می داد، بعد از تقریباً یک ساعت و نیم پیاده روی در ساعت 15 خودمون رو به دریاچه رسوندیم .بعد از خوردن نهار و استراحت تقریباً دو ساعته تصمیم گرفتیم که از موقعیت استفاده کنیم و نگاهی هم به روستای شورمست بیندازیم که متاسفانه با آدرس اشتباهی که به ما داده بودند مسیر را اشتباه رفتیم و میشه گفت یک دور 180 درجه دور خودمون زدیم .

روز دوم:

بیدار باش ساعت 8 صبح بود و بعد از خوردن صبحانه و گرفتن چند تا عکس یادگاری کنار دریاچه شروع به حرکت می کنیم و طی نظر سنجی که در مینی بوس شد تصمیم گرفته شد به روستای آلاشت برویم.

آلاشت یکی از روستاهای شهرستان سواد کوه در استان مازندران و زادگاه رضاشاه پهلوی می باشد. نام آلاشت در زبان محلی به معنی آشیانه عقاب است وجه تسمیه آن نیز احتمالاً وجود عقابهای فروان در کوه های بلند این منطقه است.

در ساعت 11:10 به روستای آلاشت می رسیم (روستایی که به بهشت گمشده شهرت دارد) این دهستان زادگاه رضا پهلوی است و این عامل نیز یکی از دلایل معروفیت آن شده است.

در ابتدای روستا با یک دوراهی مواجه می شویم که یکی از آنها به امامزاده حسن و دیگری ما را به داخل روستا راهنمایی می کند. داخل روستا می شویم و مینی بوس را کنار خیابان پارک میکنیم و تصمیم میگریم که پیاده تا بالای روستا از منزل رضا خان، امامزاده حسن و رصدخانه دیدن نماییم.

کوچه های بسیار باریک که فقط دو نفر می توانستند از کنار هم عبور کنند که از خصوصیات این روستا بود، خانه ها عموماً خشتی و سقف ها تخته پوشند و اغلب کوچه ها سنگ فرش شده بود.

در ساعت 11:30 خودمون رو به منزل رضا خان میرسونیم که به یک موزه مردم شناسی تبدیل شده بود که قدمتی 150 ساله دارد. به درون موزه که می رویم حیاطی بزرگ با چند درخت نمایان می شوند، خانه دو طبقه است و دارای چند اتاق، وقتی وارد اتاق ها می شوید می توان آثار باستانی و صنایع دستی که خود روستایی ها به این موزه اهداء کرده بودند نظاره کرد .

بعد از گشتی تقریباً نیم ساعته در موزه و گرفتن چند عکس یادگاری به سمت مسجد این روستا راهی می شویم، مسجدی زیبا و بزرگ که در دوره پهلوی ساخته شده بود. سقف چوبی با کنده کاریهای زیبائی از دعای صدبند (جوشن کبیر) با ظرافت و خطی خوش و بلوکه های چوبی منظم، از شاهکارهای هنری این مسجد به شمار می رود.

بعد از چرخی در مسجد و استراحت تقریباً بیست دقیقه ای تصمیم می گیریم  سری هم به رصدخانه بزنیم که بر فراز این روستا ساخته شده بود. در این رصد خانه تلسکوب 14 اینچی زیر گنبدی به قطر 4 متر نصب شده و دیگر امکانات مجموعه آن می توان به آسمان نما، ترازوی نجومی و مجموعه کامل نرم افزاری اشاره کرد.

اطراف گنبد رصد خانه دوری زدیم و چند تا عکس یادگاری گرفتیم و سریع پایین آمدیم تا به سمت قم راهی شویم و در بین راه توقف نیم ساعته برای صرف نهار میکنیم.

و در پایان با همین خاطرات شیرین این سفر ، ساعت 12 شب به قم میرسیم و از دوستان جدا  می شویم و این چنین بازدید از دریاچه شورمست را به خاطرات خود اضافه کردیم .

افراد شرکت کننده: رویاء اجاقلو، مریم طالب، حمید قاسمی زاده، ابراهیم زارعی، علیرضا ستوده، محمد افصحی، شکوه فرحزادی.

تصاویر برنامه را در اینجا می توانید مشاهده کنید.