گرما زدگی چاپ
مطالب آموزشی - پزشکی
یکشنبه, 08 خرداد 1390 ساعت 12:20

بهترین پوشش بدن هنگام فعالیت ورزشی در طبیعت در هر فصل ومنطقه، لباسی است که در آن احساس سرما نکنیم. افزایش دمای بدن باعث "خستگی گرمایی" و در نتیجه بی اشتهایی و عطش به مایعات می شود. گرما زدگی یک اورژانس واقعی است. حتی در فصل سرما گاهی به علت ترس از سرما زدگی، پوشیدن زیاد لباس می تواند باعث گرما زدگی شود. این عارضه بیشتر در دمای بالاتر از 40 تا 43 درجه سانتی گراد ایجاد می شود که پیش زمینه آن کم آبی است و در درجه شدید آن تا 90% احتمال مرگ وجود دارد. رطوبت محیط موجب ازدیاد گرمازدگی می شود. مثلاً گرمای 28 درجه با رطوبت بالای 80%، برابر با 45 درجه هوای گرم و خشک است.

 

روش های پیشگیری از گرمازدگی:

استفاده از لباس لایه لایه برای امکان کم کردن تعداد لباس های ضخیم، تعریق موثرترین راه کاهش دمای بدن است که بستگی به درجه حرارت محیط، رطوبت باد و پوشش بدن دارد؛ استراحت در فواصل یعنی در حین فعالیت ورزشی نیز می تواند از بروز گرما زدگی جلوگیری نماید.

 

علائم درجه ضعیف:

سرخی پوست صورت و بدن، گرفتگی عضلات، خستگی و بی اشتهایی، احساس عطش.

 

علائم درجه متوسط:

سر درد، سر گیجه، منگی، اختلال هوشیاری، توهم، ضعف، اختلال در گفتار، خون ریزی بینی، بی اختیاری ادرار و مدفوع، افزایش تنفس و ضربان قلب، تنفس سریع و سطحی، نبض ضعیف.

 

علائم درجه شدید:

در این درجه تمامی علائم فوق وجود دارد و حتی ممکن است بیمار عرق نکند. در این مرحله احتمال بروز شوک و بیهوشی ناگهانی وجود دارد.

 

گردآوری و تدوین: اعظم مرادی