قله سرکچال (زمستانی) چاپ

هدف برنامه: صعود قله سرکچال

نوع برنامه: کوهنوردی

تاریخ اجراء: 8 و 9 دی ماه 90

منطقه اجرا: بخش رودبار قصران از توابع شمیرانات، تهران.

نحوه دسترسی: تهران، جاده لشکرک، فشم، میگون، شمشک، روستای سپیدستان (از سه راه تهرانپارس تقریبا کمتر از 50 کیلومتر).

سواری های کرایه ای از فلکه چهارم تهرانپارس برای منطقه موجود است.

آنتن دهی و پست امداد: تقریبا سرتاسر مسیر تا قله دارای پوشش آنتن همراه اول می باشد.

نزدیک ترین پست امداد و نجات در نزدیکی محل صعود، پست مستقر در پیست دیزین یا فشم می باشد.

گزارش نویس: محمد شاکری موحد

معرفی منطقه:

خط الراس سرکچال در بخش غربی البرز مرکزی و در شمال منطقه شمشک و دربندسر واقع گردیده و امتداد شرقی قله سرکچال به روستای لالون و امتداد غربی قله کلون بستک به منطقه دیزین می رسد .

این خط الراس در راستای شرق به غرب از تنگ لالون تا دره دریوک امتداد یافته و در این دو جبهه به هیچ کوهی از قله های منطقه متصل نمی باشد . این خط الراس از ناحیه شمالی بوسیله گردنه ورزاب به قله های برج و خلنو متصل است. رودخانه های تلخ آب (به سوی شرق) و دریوک (به سوی غرب) از آبریزهای شمالی این مجموعه قله محسوب می شوند. جبهه جنوبی قله کلون بستک از طریق گردنه جنوبی آن (گردنه دیزین) به قله های سی چال و اله بند ارتباط داشته و قله سرکچال 1 از طریق گردنه جنوبی آن (گردنه لجنی) به پیست اسکی شمشک و قله آبک اتصال دارد. قله سرکچال 3 (شانه شرقی) از طریق گردنه جنوبی به قله روته متصل است.

آبریز جنوبی این خط الراس به سه بخش لالون، شمشک و دربندسر، دیزین تقسیم می شود.

توپوگرافی مسیر سرکچال از گردنه لجنی:

قلل مرتفع سرکچال بر روی خط الراس شرقی-غربی در شمال منطقه عمومی جاجرود و شمال آبادیهای شمشک و لالون قرار گرفته است و سالهای متمادی است که بصورت عمومی از طریق آبادیهای شمشک به گردنه لجنی و پناهگاه آن از طریق یال جنوبی صعود می گردد. برای صعود این مسیر از بخش جنوبی روستا با انتخاب مسیر در جهت پیست اسکی شمشک به سوی گردنه لجنی رفته و پس از رسیدن به گردنه و گوسفندسرای کنار گردنه به سوی شمال تغییر جهت داده و در میان صخره های بالای گردنه و پس از صعود آنها، به پناهگاه لجنی می رسیم. با عبور از کنار پناهگاه و ادامه صعود در امتداد شمال روی یال به قله سرکچال لجنی (سرکچال 1) و از آنجا برای رسیدن به سرکچال بزرگ (سرکچال 3) بر روی خط الراس و در جهت شرق از روی قله سیاه غار (سرکچال 2) عبور کرده و به قله سرکچال بزرگ می رسیم.

(مطالب این بخش، از گزارش برنامه گروه کوهنوردی تهران اقتباس گردیده)

مسیر صعود قله از بالای گردنه لجنی

شرح برنامه:

پنجشنبه 8 دی:

ساعت 5:30 صبح از قم به اتفاق 3 نفر از همنوردان در گروه کوهنوردی مهر قم، آقایان سید حسین جلالی، سید حسین علوی و علیرضا ستوده فر با وسیله شخصی حرکت میکنیم. در ساعت 7:30 در تهران دوست خوبمان آقای سهیل رضازاده از گروه آلاله تهران نیز به جمع ما اضافه شده و پنج نفری به سمت شمشک حرکت میکنیم.

در ساعت 9 به روستای سپیدستان می رسیم و پس از تعویض لباس در ساعت 9:50 شروع به پیمایش مسیر می نمائیم.

تراورس از انتهای یال مقابل پیست به سمت گردنه لجنی

مسیر صعود زمستانی، صعود یال روبروی خط الراس (قبل از ورودی روستای سپیدستان و روبروی پیست دربند سر) و ادامه آن به سمت شرق تا رسیدن به گردنه لجنی است.

حجم برف در ابتدا بسیار کمتر از حد انتظار ما و شرایط جوی، طبق پیش بینی ها، عالی بود. پس از کمی ادامه صعود بر حجم برف افزوده شد، اما طبق گفته دوستانی که سابقه چندین صعود زمستانی به سرکچال ها را داشتند، نسبت به سالهای گذشته از حجم کمتری برخوردار بود.

صعود ما از روستا تا جانپناه چهار و نیم کیلومتر مسافت داشت و 6 ساعت (با احتساب زمان های استراحت) طول کشید که تقریبا یک ساعت بیشتر از پیش بینی قبلی بود.

جهت پیمایش این قسمت از مسیر نکته خاصی به جز دقت در شیب تند سنگی زیر جانپناه قابل ذکر نیست. این شیب تند در این فصل معمولا یخ زده و خطرناک می شود و صعود از آن باید توأم با دقت و احتیاط و حتی در صورت لزوم با حمایت باشد.

شیب تند و سنگی زیر جانپناه لجنی

در ساعت 16:00 به جانپناه لجنی رسیدیم.

این جانپناه سنگی و تقریبا 16 متر مربع مساحت دارد، سقف آن از جنس حلبی بوده و گنجایش حدود 15 نفر را به صورت فشرده دارد. به علت تابش مستقیم آفتاب و برفکوبی با کوله سنگین، بدن ها آب زیادی از دست داده بود که برای جبران این کمبود شروع به آب کردن برف و نوشیدن مایعات نمودیم که این کار تا موقع خواب ادامه داشت!

دمای هوا در شب، در  داخل پناهگاه حدود منفی 5 تا 10 و در بیرون حدود منفی 15 تا 20 بود. و بر خلاف اکثر اوقات هیچ وزش بادی نداشتیم.

پس از جبران مایعات از دست رفته و صرف شام، در ساعت 8 شب به خواب رفتیم.

خط الرأس سرکچال و قله سرکچال 1

جمعه 9 دی:

ساعت 6:00 بیدار باش و پس از صرف صبحانه و بستن کوله صعود، در ساعت 7:30 شروع به ادامه پیمایش نمودیم. مسیر صعود از جانپناه تا ابتدای خط الرأس و قله سرکچال 1، یک یال نسبتا مستقیم و کم برف، با شیب متوسط بود که هرچه به سمت بالا می رفتیم بر عمق برف افزوده می شد! و در برخی نقاط برفها یخ زده و سفت بود.  در ساعت 9:55 صبح به خط الرأس و قله سرکچال 1 (4120 متر) صعود کردیم و بعد از 5 دقیقه استراحت، بر روی خط الرأس ادامه مسیر دادیم، بر خلاف پیش بینی ما که انتظار صعود این قسمت از مسیر را روی یخ می دادیم و طناب، کلنگ و کرامپون همراه آورده بودیم، به علت عدم وزش باد، مسیر به جای یخ، پوشیده از برف محکم بود که این سرعت صعود را بیشتر و کار ما را راحت تر کرد و در ساعت 10:30 قله سرکچال 2 (4162 متر) نیز صعود شد.

ادامه خط الرأس و قله سرکچال 2

در اینجا به علت عدم توانایی ادامه مسیر با سرعت سایرین، توسط یکی از همنوردان و مشورت با دوستان در مورد زمان مورد نیاز جهت صعود قله سرکچال 3 (4250 متر) با توجه به اینکه در قسمت هایی درگیری با سنگ های یخ زده داشت، و همچنین زمان لازم جهت استراحت در پناهگاه و  بازگشت تا روستا؛ به این نتیجه رسیدیم که تقسیم تیم به صلاح نبوده و از طرفی ادامه مسیر توسط همگی و با سرعت کمتر، به از دست دادن زمان و الزام به پیمایش بخش نسبتا خطرناکی از مسیر در تاریکی و فرود روی مسیر یخ زده منتهی می شود که نهایتا علی رغم اینکه قله بسیار به ما نزدیک بود و از همیشه دست یافتنی تر می نمود، تصمیم به بازگشت از همان نقطه گرفتیم.

مسیر پناهگاه تا قله سرکچال 2 تقریبا یک و هشت دهم کیلومتر بود و نکته خاصی جهت صعود نداشت. البته طبق تجربه سالهای گذشته دوستان، طی نمودن خط الرأس نیاز به کرامپون داشته است.

بعد از اینکه تصمیم بر عدم ادامه صعود شد، تیم در قله سرکچال 2 کمی استراحت نمود و پس از گرفتن عکس های یادگاری و بررسی قلل منطقه شروع به فرود نمودیم که در ساعت 12 ظهر به جانپناه رسیدیم و پس از صرف نهار، استراحت و آب کردن برف و نوشیدن چای، در ساعت 14:00 شروع به ادامه فرود کردیم.

مسیر بازگشت را با توجه به خطرناک بودن شیب سنگی زیر جانپناه و همچنین صرفه جویی در زمان با عدم صعود مجدد یال روبروی گردنه لجنی، انتخاب نمودیم و به جای طی کردن مسیر صعود، کمی به سمت راست منحرف شده و با تراورس دو دره که بهمن گیر نبوده و بی خطر بودند، در مسیر صعود تابستانی قرار گرفتیم و بقیه مسیر تا روستا را از آن مسیر ادامه دادیم و در نهایت در ساعت 15:30 به روستای سپیدستان بازگشتیم.

قله سرکچال 3، در دسترس و دور از دسترس!!!

بعد از تعویض لباس و بسته بندی کوله ها در ساعت 16 به سمت تهران حرکت کردیم، در تهران از سهیل عزیز جدا شدیم و به سمت قم ادامه مسیر دادیم. نهایتا برنامه در ساعت 20:00 با رسیدن ما به قم خاتمه یافت.

نکات قابل توجه:

l   منطقه فاقد آب آشامیدنیست و آب کل برنامه در زمستان از طریق همراه بردن آب از روستا یا آب کردن برف تأمین می شود ولی در تابستان ظاهرا چشمه ای در دره کنار پناهگاه موجود است.

نفرات از سمت راست: سهیل رضا زاده، محمد شاکری، حسین علوی، حسین جلالی

نفرات شرکت کننده: محمد شاکری (سرپرست)، سهیل رضازاده (جلودار)، سید حسین جلالی (مسوول فنی)، سید حسین علوی و علیرضا ستوده فر(عکاس).

هزینه تقریبی: 170/000 ریال.

آبشار یخ زده مدرسه یخنوردی هملون

منابع استفاده شده:

گزارش برنامه گروه کوهنوردی تهران

نقشه جی پی اس مسیر را از اینجا می توانید دریافت کنید.