غار یخ مراد چاپ فرستادن به ایمیل
پنجشنبه, 05 فروردین 1389 ساعت 18:23

هدف برنامه : پیمایش غار یخ مراد

شروع برنامه : صبح پنجشنبه 13 اسفند 88

پایان برنامه : 9 شب همان روز.

وسیله نقلیه : مینی باس

هزینه برنامه : 80 هزار ریال

شرح:

ساعت 5 صبح پنجشنبه 13 اسفند ماه 1388به همراه 14 نفر از اعضای گروه، در محل همیشگی قرار، سوار مینی باس شدیم.

پس از اولین توقف بین راهی که برای خواندن نماز داشتیم، توقف بعدی در شهر قدس (نرسیده به کرج) جهت اضافه شدن راهنمای برنامه به تیم بود. طبق نظر سرپرست، صبحانه در مسیر صرف شد.

بعد از طی حدود 60 کیلومتر در جاده کرج - چالوس به روستای نساء رسیدیم. تقریبا 2 کیلومتر بعد از این روستا و در سمت چپ جاده، به پلی سیمانی می رسیم که در کنار آن فضایی باز وجود دارد، بعد از اینکه  این پل رو رد کردیم (از روش رد شدیم) جاده را تقریبا ده دوازده کیلومتر ادامه میدهیم تا به یک دو راهی برسیم که راه سمت راست به سمت غار و راه دیگه به سمت روستای آزادبر ادامه پیدا میکنه.

تصویر مربوط به پیمایش این غار توسط گروه مهر در اسفندماه 1388

از این دو راهی تا دهانه غار، با توجه به تعداد نفرات و سرعت تیم، تقریبا یک ساعت مسیر پیاده هست که در این مسیر از روی رودخانه آزادبر نیز رد میشیم. ساعت 10:30 به نزدیکی غار رسیدیم، و با توجه به بارش برف و غیر قابل عبور بودن جاده توسط ماشین، تصمیم گرفتیم بقیه مسیر رو پیاده طی کنیم. 15 دقیقه ای طول کشید تا آماده شدیم و بعد از معارفه و توضیحات مختصری که راهنما داد، به سمت غار حرکت کردیم. نیم ساعت بعد در دهانه غار نکاتی در مورد غارنوردی و تجهیزات لازم گفته شد.

طبق گفته افراد محلی وجه تسمیه این غار، به وجود یخ های فراوان در این غار و اعتقاد افراد بومی به حاجت (مراد) دادن این یخ ها، در زمانهای گذشته ربط داشته.

به خاطر دست و پا گیر نبودن کوله پشتی ها اونها رو داخل یکی از سوراخهای دهانه غار مخفی کردیم. و پس از توضیحات راهنما و روشن کردن هد لامپ ها وارد غار شدیم.

قندیل های این غار آب برف هایی تشکیل شده که از سطح زمین نفوذ کرده و به غار ریخته و به خاطر جریان هوای سرد داخل غار و هواکش های فراوان، این آب ها یخ زده و ترتیب تشکیل این قندیل ها رو داده. بهترین زمان بازدید غار، اسفند و فروردین هست که قندیل ها به نهایت زیبائی و کمالشون میرسن. که البته تا خرداد ماه میشه قندیلها رو دید.

تصویر مربوط به پیمایش این غار توسط گروه مهر در اسفندماه 1388

غار دارای چندین مسیر شناخته شده جهت پیمایش و بازدید میباشد که مسیر سمت چپ، اصلی ترین و فنی ترین مسیر جهت پیمایش و بازدید هست. سایر راهها بعد از طی مسافتی نه چندان بلند، به بن بست میرسند. ولی این مسیر دارای چاه ها و تالارهای متعددی در خودش هست که عبور و صعود و فرود از برخی از اونها حتما به لوازم و توانایی فنی نیاز داره.

در مسیر چندین چاه هست که باید با طناب فرود برید که بعضی از این چاه ها رو اگه فرود نرید و به مسیرتون ادامه بدید توی ادامه ی همون مسیر به پائین اون چاه میرسید. بعضی از چاه ها هم کور هستند و به جائی راه ندارن.

از آنجا که اکثر بچه ها اولین تجربه غارنوردیشون بود، سعی کردیم ریسک نکنیم و از مسیرهای ساده تر ادامه بدیم.

پیمایش و بازدید غار حدود 3 ساعت طول کشید و نزدیک ساعت 3 عصر دوباره پای ماشین بودیم. با توجه به بارش برف در بیرون غار و پیدا نشدن جای مناسب برای صرف نهار، به دعوت راهنما به منزل ایشون رفتیم.

پس از صرف نهار (در ساعت 5 عصر) به سمت قم ادامه مسیر دادیم و در حدودا 9:30 شب نیز قم بودیم.